Talabalarning insho yozish ko‘nikmalarini rivojlantirish uchun samarali metod va texnikalar

Авторы

  • Ташкентский Государственный Университет Востоковедения
Talabalarning insho yozish ko‘nikmalarini rivojlantirish uchun samarali metod va texnikalar

Аннотация

Bugungi kunda til o‘rganish jarayonida talabalarni insho yozishga o‘rgatish o‘ziga xos ahamiyat kasb etmoqda. Insho yozish nafaqat tilni o‘rganish vositasi, balki talabani mantiqiy fikrlash, muammoga yechim topish va o‘z fikrini izchil ifodalashga o‘rgatadi. Koʻplab oʻquvchilar insho yozish ingliz tiliga oid biliming eng yomon qismi ekanini aytadi, lekin odatda bu, shunchaki, oʻziga boʻlgan ishonchning yoʻqligi masalasidir. Mashq qilish va maslahatlar yordamida  ingliz tilini maksimal darajaga chiqarish va namoyish qilish uchun talabalarning  oʻziga boʻlgan ishonchni oshirishi mumkin. Ushbu tezisda talabalar uchun insho yozish ko‘nikmalarining ahamiyati haqida tushuncha beriladi va mazkur ishining dolzarbligi asoslanadi. Uning asosiy maqsadi – insho yozishni o‘rgatishda samarali metod va texnikalarni o‘rganish va ulardan foydalanish yo‘llarini ko‘rsatishdir.

Ключевые слова:

Akademik yozish kreativlik interfaol texnikalar samarali metodlar insho yozish ko‘nikmalari yozuv va og‘zaki nutq

Insho yozish ko‘nikmalarining o‘quv jarayonidagi o‘rni va ahamiyati juda katta. Insho – talabaning tilni to‘liq va tizimli ravishda o‘zlashtirganini ko‘rsatuvchi asbob bo‘lib, u grammatik bilimlarni, stilistik uslublarni va mantiqiy tuzilishni o‘z ichiga oladi. Bundan tashqari, insho yozish kommunikatsion qobiliyatlarni oshiradi, chunki unda o‘z fikrlarini aniq va tushunarli tarzda bayon etish zarur. Bu jarayon, shuningdek, o‘qish ko‘nikmalarini ham yaxshilaydi, chunki yozish jarayonida turli manbalarni o‘rganish va sarhisob qilish kerak[1].

Shu bilan birga, insho yozish kreativ fikrlashni rivojlantiradi, yangi g‘oyalar va nuqtai nazarlarni ifoda etish imkoniyatini beradi. Xulosa qilib aytganda, insho yozish ko‘nikmalari hayotning turli sohalarida muvaffaqiyat uchun muhimdir.

Insho yozish akademik yozishning muhim qismidir. U talabalarning fikrlarini, tahlil qilish qobiliyatini va yozma muloqot ko‘nikmalarini rivojlantirish uchun xizmat qiladi. Insho, asosan, biror mavzu bo‘yicha fikr yoki g‘oyani bayon etishga qaratilgan, bu esa akademik yozishda zaruriy bo‘lgan mantiqiy tuzilish va argumentatsiya ko‘nikmalarini shakllantiradi.

Akademik yozishda, ma’lumotlarni tadqiqotdan foydalanib, dalillash zarur. Insho yozish jarayonida esa o‘z fikrlaringizni aniq, tushunarli va iloji boricha mantiqan to‘g‘ri ravishda ifodalash kerak bo‘ladi. Bu esa mantiqiy fikrlashni va tahlil qilishni rivojlantiradi.

Shuningdek, insho yozish, talabalarga o‘z g‘oyalarini mustaqil ravishda ishlab chiqish va taraflar o‘rtasidagi munosabatni tahlil qilish imkonini beradi. Umuman olganda, insho yozish akademik yozish ko‘nikmalarini shakllantirishda va rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi.

Til o‘rganish jarayonida insho yozish til qobiliyatlarini rivojlantirishning asosiy qismlaridan biri sifatida ko‘rib chiqiladi. Bu qismda yozuv va og‘zaki nutqning o‘zaro aloqadorligi va talabalarni o‘ylashga undashdagi roli tushuntiriladi.

Yozuv va og‘zaki nutq o‘rtasidagi aloqadorlik ko‘plab tomonlardan kuchli. Ular bir-birini to‘ldiradi va fikrlarni samarali ifoda etishda yordam beradi. Misollar bilan ko‘rib chiqamiz:

  1. Aniqlik va tushunarlilik: Yozma nutqda aniq tuzilgan fikrlar og‘zaki nutqda ham tushunarli bo‘lishi uchun zarur. Masalan, ilmiy maqolada keltirilgan aniq ma’lumotlar, taqdimotda yoki nutqda auditoriyani qiziqtiradi.
  2. So‘z boyligidan foydalanish: Yozma nutqda ishlatilgan so‘z boyligi, og‘zaki nutqda ifodalar va in’ikoslar uchun asos bo‘ladi. Masalan, maqolada ishlatilgan murakkab terminlar, og‘zaki munozarada aniqlik kiritishga yordam beradi[2].
  3. Tuzilma va reja: Yozma nutqda rejalashtirilgan tuzilma, og‘zaki nutqning samarali bo‘lishida muhimdir. Masalan, kirish, asosiy fikrlar va xulosa bo‘limlari, taqdimotlarni sodda va tushunarli qiladi.
  4. Qiziqarli usullar: Yozishda ishlatiladigan qiziqarli so‘zlar yoki hikoyalar, og‘zaki nutqda ko‘proq ta’sirchan bo‘lishi mumkin. Masalan, hikoya orqali etkazilgan ma’lumotlar auditoriyani jalb qiladi.

Bular orqali yozuv va og‘zaki nutqning o‘zaro bog‘liqligi va ularning o‘zaro ta’siri tushuniladi.

Insho yozish jarayonining bosqichlari

Talabalar insho yozishida bir necha muhim bosqichlarni o‘rganishlari lozim. Bu bosqichlar talabalarni bosqichma-bosqich yondashuv orqali insho yozishga tayyorlashda yordam beradi.

  1. G‘oya yaratish (Brainstorming) Talabalarga yozishdan oldin fikrlarni to‘plash va tizimlashtirishga yordam beradigan usul. Bu jarayonda talabalar o‘zlarining g‘oyalarini erkin tarzda ifoda etadilar va ular orasidan asosiy nuqtalarni tanlaydilar.
  2. Rejalashtirish (Planning) Yozish rejasi – inshoda asosiy nuqtalarni rejalashtirish va ularni aniq tartibga solish jarayoni. Bu bosqichda talabalar o‘z insho mavzusini chuqurroq o‘rganadi va yozuvni yaxshiroq tuzish imkonini beradi.
  3. Qoralama yozish (Drafting) Ushbu bosqichda talabalar qoralama inshoni yozadilar, asosiy g‘oyalarni qo‘llab-quvvatlaydigan dalillar bilan mustahkamlaydilar.
  4. Tahrir qilish (Editing) Tahrir qilish inshoning sifati va mantiqiyligini oshirish uchun muhimdir. Bu bosqichda grammatik, stilistik va tuzilishdagi xatolar to‘g‘rilanadi.
  5. So‘nggi versiyani tayyorlash (Final Draft) Oxirgi versiyada talabalar o‘z insholarini ko‘rib chiqib, uni ideal holatga keltiradilar. Bu bosqichda barcha tuzatishlar kiritilib, insho topshirishga tayyor bo‘ladi[3].

  Talabalarning insho yozish ko‘nikmalarini rivojlantirishda samarali metodlar

Ushbu bo‘limda o‘qituvchi talabalarga samarali yozish ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradigan metodlar ko‘rib chiqiladi.

  1. Model yozuvlardan foydalanish Talabalar o‘rganish jarayonida o‘zlashtirishga osonlik yaratadigan model insholarni tahlil qilish orqali o‘z ko‘nikmalarini rivojlantiradilar. Model matnlar talabalar uchun muhim tajriba va namunalar beradi.
  2. Qayta aloqa va baholash Talabalar yozgan insholarini baholash va qayta aloqa berish orqali ularning xatolari tahlil qilinadi va bu xatolarni tuzatish usullari ko‘rsatiladi. Qayta aloqa jarayoni talabalarning o‘qituvchi bilan hamkorlikda o‘rganishini va o‘zlashtirishini ta’minlaydi.
  3. Ko‘rib chiqish va o‘zini tahlil qilish Talabalarga o‘z insholarini qayta ko‘rib chiqish va o‘z ishini tahlil qilish ko‘nikmalarini rivojlantirish orqali ular o‘z xatolarini o‘zlari tushunib yetishlari va yozish sifatini oshirishlari mumkin.

 Insho yozishni o‘rgatishda interfaol texnikalar

Ushbu bo‘limda talabalarni faol ishtirok etishga undaydigan texnikalar ko‘rib chiqiladi.

  1. Kichik guruhlarda ishlash Guruhiy ishlash usuli talabalarni o‘zaro fikr almashishga undaydi. Guruhlarda ishlash talabalarning hamkorlikda ishlash va boshqa talabalarning g‘oyalaridan ilhom olish imkonini beradi.
  2. Venn diagramma va zanjirli fikrlar usuli Bu metodlar talabalarni fikrlarini vizualizatsiya qilish va ularni mantiqiy tarzda bog‘lashga o‘rgatadi. Ayniqsa, qarama-qarshi g‘oyalarni taqqoslash va zanjirli aloqalarni yaratish orqali talabalar o‘z insholarini yanada aniqroq ifoda etadilar.
  3. Feedback sessiyalari Talabalar orasida va o‘qituvchidan fikr olish orqali o‘z insholarini yanada takomillashtirishlari mumkin bo‘ladi. Ushbu sessiyalar orqali talabalar konstruktiv fikr-mulohazalarni olishadi va o‘z yozuvlarini yaxshilashga yordam beradi[4].

Xulosa qilib aytganda, insho yozish ko‘nikmalari fikrlarni tartibga solish, mantiqiy tahlil va kreativlikni rivojlantiradi. Bu ko‘nikmalar nafaqat akademik muhitda, balki kundalik hayotda ham talab etiladi. Insho yozish orqali inson o‘z fikrlarini ifoda etish, muammoni aniqlash va uni chuqur o‘rganish imkoniyatiga ega bo‘ladi.

 

[1] Anderson, M., & Anderson, K. (2017). Text types and the writing process: Teaching writing in a second language classroom. Oxford University Press.

[2] Pearsall, S. (2014). Improving academic writing skills for non-native speakers. Journal of English for Academic Purposes, 13(2), 134-148. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2014.01.004

[3] Raimes, A. (2004). Keys to teaching writing. Heinle & Heinle.

[4] Weigle, S. C. (2002). Assessing writing (1st ed.). Cambridge University Press.

Библиографические ссылки

Anderson, M., & Anderson, K. (2017). Text types and the writing process: Teaching writing in a second language classroom. Oxford University Press.

Bailey, S. (2011). Academic writing: A handbook for international students (3rd ed.). Routledge.

Grabe, W., & Kaplan, R. B. (2014). Theory and practice of writing: An applied linguistic perspective. Pearson.

Hyland, K. (2003). Second language writing (1st ed.). Cambridge University Press.

Leki, I. (2007). A social course in second language writing. Cambridge University Press.

Murray, R. (2011). Writing for academic success (2nd ed.). Sage Publications.

Oshima, A., & Hogue, A. (2006). Writing academic English (4th ed.). Pearson Education.

Pearsall, S. (2014). Improving academic writing skills for non-native speakers. Journal of English for Academic Purposes, 13(2), 134-148. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2014.01.004

Raimes, A. (2004). Keys to teaching writing. Heinle & Heinle.

Reid, J. (1993). Teaching ESL writing (2nd ed.). Prentice Hall Regents.

Weigle, S. C. (2002). Assessing writing (1st ed.). Cambridge University Press.

Опубликован

Загрузки

Биография автора

Дилфуза Акрамходжаева,
Ташкентский Государственный Университет Востоковедения

 G‘arb tillari kafedrasi katta o‘qituvchisi

Как цитировать

Акрамходжаева, Д. (2024). Talabalarning insho yozish ko‘nikmalarini rivojlantirish uchun samarali metod va texnikalar. Лингвоспектр, 2(2), 127–129. извлечено от https://lingvospektr.uz/index.php/lngsp/article/view/227

Похожие статьи

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Вы также можете начать расширеннвй поиск похожих статей для этой статьи.