Intercultural Interference in the Speech Behavior of Uzbek Students Learning German
Abstract
The article presents the results of a comprehensive study of intercultural interference in the speech behavior of Uzbek students learning German. The theoretical analysis revealed significant differences between Uzbek and German linguocultures in terms of power distance, individualism/collectivism, and communication context. Empirical research involving 86 students systematized typical manifestations of interference at pragmatic, discursive, stylistic, and nonverbal levels. A correlation was established between students’ cultural attitudes and features of their speech behavior. The influence of awareness of cultural differences and intercultural communication experience on overcoming interference was revealed. Methodological recommendations were developed, including principles for creating educational materials, a system of exercises, and methods for working with authentic materials. The proposed comprehensive model for developing intercultural competence aims to overcome communication barriers and increase the effectiveness of German language teaching in the context of cultural dialogue.
Keywords:
intercultural interference speech behavior Uzbek students German language cultural differences communication failures linguoculture intercultural competence foreign language teaching methodology.References
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Hall, E. T. (1989). Beyond culture. New York: Anchor Books.
Hofstede Insights. (2021). Country comparison tool. https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/germany,uzbekistan/
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26.
Kувватов, С. И. (2024). Особенности формирования эстетического воспитания в узбекской махалле. Журнал Тамаддун Нури, 5(56), 458-462. https://doi.org/10.69691/2y9zkr25
Roche, J. (2005). Fremdsprachenerwerb - Fremdsprachendidaktik. Tübingen: UTB.
Байрам, М. (1997). Обучение и оценка межкультурной коммуникативной компетенции. Клеведон: Multilingual Matters.
Вайнрайх, У. (1979). Языковые контакты: состояние и проблемы исследования. Киев: Вища школа.
Гальскова, Н. Д. (2006). Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. Москва: Академия.
Елизарова, Г. В. (2005). Культура и обучение иностранным языкам. Санкт-Петербург: КАРО.
Зимняя, И. А. (1991). Психология обучения иностранным языкам в школе. Москва: Просвещение.
Карасик, В. И. (2002). Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена.
Красных, В. В. (2002). Этнопсихолингвистика и лингвокультурология. Москва: Гнозис.
Леонтьев, А. А. (1999). Основы психолингвистики. Москва: Смысл.
Мойдинова, Э. К. (2021). Особенности профессиональной компетентности будущих учителей узбекистана. Экономика и социум, (1-2), 241-245.
Муминова, А. А. (2015). Узбекский речевой этикет: сен (ты), сиз (вы, вы). Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика, (3), 95-103.
Пассов, Е. И. (1991). Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. Москва: Просвещение.
Пашкова, М. Н. (2015). Невербальные средства коммуникации в межкультурном общении. Вестник МГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация, (2), 196-212.
Прохоров, Ю. Е. (2008). Национальные социокультурные стереотипы речевого общения и их роль в обучении русскому языку иностранцев. Москва: ЛКИ.
Сафаров, Ш. (2008). Прагмалингвистика. Ташкент: Узбекистан.
Сафонова, В. В. (2004). Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. Москва: Еврошкола.
Таджибаева, А. (2023). Проблемы психолингвистического исследования узбекского языка: комплексный обзор. Общество и инновации, 4(9/S), 280-289.
Тер-Минасова, С. Г. (2008). Язык и межкультурная коммуникация. Москва: Слово.
Шварц, Ш. (2011). Культурные ценностные ориентации: природа и следствия национальных различий. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 8(2), 36-67.
Щукин, А. Н. (2011). Методика обучения речевому общению на иностранном языке. Москва: Икар.
Published
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Севара Зияева

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
