Nemis tilini o‘rganish jarayonida o‘zbek talabalarining nutq xulq-atvoridagi madaniyatlararo interferensiya

Mualliflar

  • O'zbekiston Davlat Jahon Tillari Universiteti
Межкультурная интерференция в речевом поведении узбекских студентов при изучении немецкого языка

Annotasiya

Maqolada o‘zbek talabalarining nemis tilini o‘rganish jarayonida nutq xulq-atvoridagi madaniyatlararo interferensiyani kompleks tadqiq qilish natijalari taqdim etilgan. Nazariy tahlil o‘zbek va nemis lingvomadaniyatlari o‘rtasida hokimiyat masofasi, individualizm/kollektivizm va muloqot konteksti parametrlari bo‘yicha sezilarli farqlarni aniqladi. 86 talaba ishtirokidagi empirik tadqiqot pragmatik, diskursiv, stilistik va noverbal darajalardagi interferensiyaning tipik ko‘rinishlarini tizimlashtirishga imkon berdi. Talabalarning madaniy qarashlari va ularning nutq xulq-atvori xususiyatlari o‘rtasidagi korrelyasiya aniqlandi. Madaniy farqlar haqidagi xabardorlik va madaniyatlararo muloqot tajribasining interferensiyani bartaraf etishga ta’siri aniqlandi. O‘quv materiallarini yaratish prinsiplari, mashqlar tizimi va autentik materiallar bilan ishlash metodikasini o‘z ichiga olgan metodik tavsiyalar ishlab chiqildi. Madaniyatlararo kompetensiyani shakllantirishning taklif etilgan kompleks modeli muloqot to‘siqlarini bartaraf etish va madaniyatlar muloqoti kontekstida nemis tilini o‘qitish samaradorligini oshirishga qaratilgan.

Kalit so‘zlar:

madaniyatlararo interferensiya nutq xulq-atvori o‘zbek talabalari nemis tili madaniy farqlar muloqot xatoliklari lingvomadaniyat madaniyatlararo kompetensiya chet tillarini o‘qitish metodikasi.

Bibliografik manbalar

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Hall, E. T. (1989). Beyond culture. New York: Anchor Books.

Hofstede Insights. (2021). Country comparison tool. https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/germany,uzbekistan/

Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26.

Kувватов, С. И. (2024). Особенности формирования эстетического воспитания в узбекской махалле. Журнал Тамаддун Нури, 5(56), 458-462. https://doi.org/10.69691/2y9zkr25

Roche, J. (2005). Fremdsprachenerwerb - Fremdsprachendidaktik. Tübingen: UTB.

Байрам, М. (1997). Обучение и оценка межкультурной коммуникативной компетенции. Клеведон: Multilingual Matters.

Вайнрайх, У. (1979). Языковые контакты: состояние и проблемы исследования. Киев: Вища школа.

Гальскова, Н. Д. (2006). Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. Москва: Академия.

Елизарова, Г. В. (2005). Культура и обучение иностранным языкам. Санкт-Петербург: КАРО.

Зимняя, И. А. (1991). Психология обучения иностранным языкам в школе. Москва: Просвещение.

Карасик, В. И. (2002). Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена.

Красных, В. В. (2002). Этнопсихолингвистика и лингвокультурология. Москва: Гнозис.

Леонтьев, А. А. (1999). Основы психолингвистики. Москва: Смысл.

Мойдинова, Э. К. (2021). Особенности профессиональной компетентности будущих учителей узбекистана. Экономика и социум, (1-2), 241-245.

Муминова, А. А. (2015). Узбекский речевой этикет: сен (ты), сиз (вы, вы). Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика, (3), 95-103.

Пассов, Е. И. (1991). Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. Москва: Просвещение.

Пашкова, М. Н. (2015). Невербальные средства коммуникации в межкультурном общении. Вестник МГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация, (2), 196-212.

Прохоров, Ю. Е. (2008). Национальные социокультурные стереотипы речевого общения и их роль в обучении русскому языку иностранцев. Москва: ЛКИ.

Сафаров, Ш. (2008). Прагмалингвистика. Ташкент: Узбекистан.

Сафонова, В. В. (2004). Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. Москва: Еврошкола.

Таджибаева, А. (2023). Проблемы психолингвистического исследования узбекского языка: комплексный обзор. Общество и инновации, 4(9/S), 280-289.

Тер-Минасова, С. Г. (2008). Язык и межкультурная коммуникация. Москва: Слово.

Шварц, Ш. (2011). Культурные ценностные ориентации: природа и следствия национальных различий. Психология. Журнал Высшей школы экономики, 8(2), 36-67.

Щукин, А. Н. (2011). Методика обучения речевому общению на иностранном языке. Москва: Икар.

Nashr qilingan

Muallif biografiyasi

Sevara Ziyaeva ,
O'zbekiston Davlat Jahon Tillari Universiteti

ped.f.d., dotsent

Qanday qilib iqtibos keltirish kerak

Ziyaeva , S. (2025). Nemis tilini o‘rganish jarayonida o‘zbek talabalarining nutq xulq-atvoridagi madaniyatlararo interferensiya. Lingvospektr, 3(1), 330–347. Retrieved from https://lingvospektr.uz/index.php/lngsp/article/view/540

Tegishli maqolalar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Bundan tashqari, ushbu maqola uchun shunga o'xshash maqolalar uchun kengaytirilgan qidiruvni boshlang mumkin.